Az elveszett generáció - kishitűek a fiatalok
"Bizonytalanság, kishitűség és alacsony kockázatvállalási hajlandóság jellemzi a mai magyar fiatalokat. Zavaros, ellentmondásos a jövőképük" - derül ki a Bridge Budapest megbízásából a 20 és 35 éves magyar fiatalok körében készített, reprezentatív kutatásból. Ha lehetne, a fiatalok többsége itthon építene karriert, de borúsan látják a lehetőségeiket. Úgy vélik, itthon minden a kapcsolatokon múlik.
A fiatalok 92%-a a jelenlegi gazdasági-társadalmi környezetben úgy gondolja: a kiszolgáltatottság és a bizonytalanság soha nem látott méreteket ölt a munka világában. A Bridge Budapest megrendelésére a Kutatólabor által reprezentatív mintán készült kutatás eredményeiből kitűnik: a 20-35 éves magyar fiatalok igen zavarosan és bizonytalannak látják a jövőjüket. Többségük szeretne itthon karriert és önállóságot, de a környezetet és a lehetőségeiket igen negatívan ítélik meg, jobb lehetőségért nagy részük akár végleg is külföldre költözne.
A kutatásból az látszik: a fiatalok szeretnék megvalósítani az álmaikat, de azt nem látják, itthon hogyan tehetnék ezt meg. Nem mernek kockáztatni. Minden második kétli, hogy karrierje lesz Magyarországon.
A fiatalokat vonzza a szabadság, így az önállóság is, ám annak ellenére, hogy 5-ből 3-an az önállóságot választanák az alkalmazotti léttel szemben, a nagytöbbségük (68%) mégis arra számít, hogy még 10 múlva is alkalmazottként fog dolgozni. Ezzel összecseng, hogy mindössze alig több mint egynegyedük tervez saját vállalkozást indítani. Bátorsággal sem áll túl jól a generáció: mindössze egyötöd (18%) vállalná a bizonytalanságot a nagyobb jövedelemért, négyötöd (82%) a biztosabb, de alacsonyabb jövedelmet biztosító munkát választaná.
A fiatalok közel fele (45%) végleg elköltözne Magyarországról, ha lehetősége adódna. Ebben kimagaslóan a legfontosabb ösztönző a pénz, de például a más társadalom és más kultúra is megjelent fontos szempontként. Ám 60%-uk azért, ha lehet, Magyarországon szeretne hosszú távú karriert építeni.
Az ország lakosságának többsége szerintük egyik napról a másikra él (92%). Ugyanakkor saját helyzetüket ennél pozitívabban ítélik meg: a fiatalok fele számít karrierre a saját szakmájában a következő 10-15 évben Magyarországon. Ehhez elsősorban kapcsolatokra van szükségük, 10-ből 9 fiatal véleménye szerint ugyanis minden a kapcsolatokon múlik és szintén ennyien gondolják, hogy mindenki maga felelős a saját boldogulásáért.
A Bridge Budapest nonprofit egyesületet a három legsikeresebb magyar startup, a Prezi, a Ustream és a Logmein alapították, hogy a fiatalokat a saját példájukkal is arra ösztönözzék, hogy kitartó munkával és egy kis szerencsével lehet globális sikert eléri Magyarországról indulva. Első lépésként ösztöndíjat hoztak létre a magyar fiatalok számára, amelynek keretében a budapesti, bostoni és san franciscói irodáikban fogadják a fiatalokat, valamint lehetőséget biztosítanak nekik, hogy más globális cégeknél, mint a Facebooknál vagy a Twitternél szerezzenek tapasztalatot, inspirációt, és próbálják ki magukat a Szilícium-völgyben.
A Bridge Budapest kutatásáról:
A kérdőíves vizsgálat telefonos megkérdezéssel, standard kérdőívek segítségével zajlott 2013 tavaszán, összesen 805 fő 20-35 éves, magyarországi lakos megkérdezésével. A felmérésbe bevont személyek nem, életkori csoportok és a lakóhely településtípusa szerinti összetétele megbízhatóan reprezentálja a hazai 20-35 éves lakosság hasonló ismérvek szerinti összetételét. A kutatást miden évben szeretnék megismételni, hogy lássák, hogyan változik a fiataloknak a jövőképükről, a sikerességről, a lehetőségeikről és a vállalkozói hajlandóságról alkotott képe.
forrás: fivosz.hu
|
|